dijous, 6 de desembre del 2012

Tavèrnoles - Savassona

La ruta al Wikiloc.

Mapa de la ruta.

Sortim de l'aparcament que hi ha al costat del cementiri de Tavèrnoles i ens dirigim a la casa de Can Benerigues on uns gossos molt trempats ens surten a saludar i, el més petaner de tots es vol menjar els meus pantalons. Sort que duia uns mitjons gruixuts, ja que començava a notar les seves dentetes a la meva pell.
El dia es presenta molt fred i el paisatge completament glaçat.

Estem dins de l'Espai Natural de les Guilleries - Savassona.
Anem seguint el GR-210.

En arribar al Collet de Passarella, agafarem un corriol que ens pujarà fins el Pla de Savassona.

Roca del nen o de l'home.
Durant la pujada, comencem a trobar les primeres pedres amb gravats datats d'entre el Neolític i l'època medieval.

Ja comencen a ser d'una mida considerable.

Roca de les bruixes, hi han gravades moltes creus.

En aquesta imatge s'aprecia molt bé la diferencia entre la zona solejada i la zona obaga.

Enorme pedra de gres anomenada el Dau.

Un lloc màgic i ple de misteri on diuen que s'hi trobaren pintades relacionades amb bruixeria i misses negres.

Pedra del Sacrifici.

És el jaciment de més renom de Savassona. Va ser excavat per primera vegada el 1960 proporcionant una complexa seqüència estratigràfica de la qual es poden deduir tres horitzons culturals. Les excavacions realitzades el 1976 ampliaren el coneixement d'aquest jaciment. L'estudi dels materials que es conserven al Museu Episcopal de Vic i les dades dels estudis dels estrats fan considerar almenys dues etapes d'ocupació humana de l'abric de la Pedra dels Sacrifici.

En algunes pedres hi trobem forats escarbats sota d'elles.

Fent ximpleries.

Veiem arribar uns nois amb unes grans i curioses motxilles que no eren més que matalassos per practicar el bouldering o escalada en bloc en les pedres de la zona.

Sant Feliu de Savassona.

Església romànica construïda els segles X-XI i reformada el segle XVI. El turó conserva vestigis que van del neolític a l'època medieval. Jacint Verdaguer va realitzar diverses excursions d'interès literari pels engorgats del Ter, Savassona i Casserres, que li proporcionaren un abundós material per la seva obra.

Observant el magnífic paisatge que avui sí la manca de boira ens ha permès gaudir.

Baixem de l'ermita per aquests graons potser d'origen visigotic.

Comencem a baixar però no sense mirar enrere per tornar a gaudir de la majestuosa ermita construïda sobre la roca viva.

L'església de Sant Pere de Savassona, del segle XI, intacta fins el segle XVII, s'hi conserven intactes les façanes exteriors.

Castell de Savassona, propietat del Compte de Savassona.

Torre del castell.

La tornada la fem per un bonic corriol.

Aprofitem per anar a visitar l'església de Sant Esteve a Tavèrnoles, amb el seu campanar d'estil llombard i el seu absis del segle XI.

Façana principal de l'església.